کد مطلب:1456 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:397

احکام محتضر


539- مـسـلـمـانـی را كه محتضر است یعنی در حال جان دادن می باشد , مرد باشد یا زن , بزرگ باشد یا كـوچـك , بـنابر احتیاط در صورت امكان باید به پشت بخوابانند , به طوری كه كف پاهایش به طرف قبله باشد.



540- اولـی آن اسـت تـا وقـتـی كه غسل میت تمام نشده , نیز او را رو به قبله بخوابانند , ولی بعد از آنكه غسلش تمام شد , بهتر آن است كه او را مثل حالتی كه بر او نماز می خوانند بخوابانند.



541- بنابر احتیاط رو به قبله كردن محتضر بر هر مسلمان واجب است و چنانچه خود محتضر راضی باشد - و قاصر هم نباشد - برای این كار لازم نیست از ولی او اجازه بگیرند و در غیر این صورت اجازه گرفتن از ولی او بنابر احتیاط لازم است .



542- مستحب است شهادتین و اقرار به دوازده امام علیهم السلام و سایر عقاید حقه را به كسی كه در حال جـان دادن اسـت , طـوری تلقین كنند كه بفهمد , و نیز مستحب است چیزهایی را كه گفته شد , تا وقت مرگ تكرار كنند.



543- مستحب است این دعا را طوری به محتضر تقلین كنند كه بفهمد: اللهم اغفرلی الكثیر من معاصیك واقبل منی الیسیر من طاعتك یا من یقبل الیسیر و یعفو عن الكثیر اقبل منی الیسیر واعف عنی الكثیر انك انت العفو الغفور , اللهم ارحمنی فانك رحیم .



544- مستحب است كسی را كه سخت جان می دهد , اگر ناراحت نمی شود , به جایی كه نماز می خوانده ببرند.



545- مـسـتـحـب اسـت بـرای راحت شدن محتضر بر بالین او سوره مباركه یس و صافات و احزاب و آیة الـكـرسی , و آیه پنجاه و چهارم از سوره اعراف و سه آیه آخر سوره بقره را , بلكه هر چه از قرآن ممكن است بخوانند.



546- تـنـهـا گـذاشـتـن مـحتضر , و گذاشتن چیز سنگین روی شكم او و بودن جنب و حائض نزد او و همچنین حرف زدن زیاد و گریه كردن و تنها گذاشتن زنها نزد او مكروه است .